Thursday, December 8, 2011

Orang Muda yang disayangi Allah

Allah suka orang TUA yang BERIBADAH, tetapi Allah lebih suka orang MUDA yang BERIBADAH....

Allah suka orang LELAKI yang PEMALU, tetapi Allah lebih suka WANITA yang PEMALU...

&...

Allah suka orang KAYA yang BERSEDEKAH, tetapi Allah lebih suka orang MISKIN yang BERSEDEKAH...

Sunday, December 4, 2011

Design label/logo

Ummi nak buat label/logo sendiri. InsyaAllah ada rezeki boleh lekat kat produk yang ummi jahit. Mana satu yg ok agaknya ya..?







Nanti nak upload lagi...

Thursday, November 3, 2011

PANDUAN MENDIDIK ANAK


Sengaja ummi nak share panduan ini...bagus untuk para ibu bapa. Kadang-kadang ummi terlepas pandang perkara-perkara sebegini:




1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w.

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4). Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5). Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6). Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7). Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8). Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9). Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10). Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11). Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12). Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13). Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14). Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15). Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16). Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17). Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18). Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19). Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20). Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21). Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22). Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.

“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Thursday, October 27, 2011

Lindungi kami ya Allah

Hati ummi sangat bimbang mengenangkan gejala di akhir zaman ini..surat khabar dan berita di peti televisyen mahupun radio tak habis-habis melaporkan kes sosial yang sangat meruncing...macam mana keadaan anak-anak ummi kelak....?

ya Allah, lindungi kami ya Allah..sekali sekala jiwa ummi diganggu dengan keinginan dunia..maafkanku ya Allah..kadang kala aku gagal melawan godaan nafsu, keinginan dan kecintaan dunia yang kian maju..kononnya tidak mahu kertinggalan zaman..


ya Allah..jauhkan daripada daku dan keluargaku daripada kecintaan dunia...biarlah bersederhana asal hati dan jiwa berasa tenang di bawah naungan dan kecintaan terhadap -Mu...ya Allah..bantu aku dalam memujuk jiwa agar aku dan keluargaku tidak mengejar kemewahan dunia yang fana..


ya Allah..suluhkan jalan hidup kami dengan cahaya-Mu yang tidak pernah malap, suluhan yang menjanjikan syurga abadi..jangan biarkan kami terpedaya dengan tipu daya dunia dan godaan syaitan durjana..amin ya Allah..


Semoga Engkau mentakdirkan kami hidup dalam iman, matikan kami dalam iman, serta dibangkitkan dalam iman..

Thursday, September 29, 2011

Minat Menjahit ku..

Lama dah tak update blog ni kan..sebenarnya diri ini bukan lah berseni sangat dlm bidang penulisan ni. Wujudkan blog ni pun dgn tujuan mudah untuk berkongsi.

Sebelum ramadhan lalu, ditakdirkan ummi ditemukan Allah dengan sahabat yang pandai menjahit. Namanya Nurul Huda binti Zainal. Comel orangnya. Sentiasa pakai pakaian yang dijahit oleh ibunya, mahupun dijahit sendiri. Tapi tidak pernah pakai baju kurung kerana ibunya tak pernah jahitkan baju kurung untuk anak-anaknya.

Cik Nurul ni buat kelas setiap jumaat, time rehat bermula dengan maxi tanpa lengan hinggalah ke skirt berkipas. Walaupun pertemuan hanya seketika disebabkan beliau melanjutkan pelajaran ke Canada dalam minggu terakhir Ramadhan lalu..ilmu yang dikongsinya Ummi dapat rasakan berkat..beliau turut ditemukan dengan Pn. Suryani Kamaruddin yang sememangnya rutin menjahit begitu sinonim dalam kehidupannya di rumah. InsyaAllah, kelas tersebut akan diteruskan oleh Puan Suryani, Ummi, Pn. Rosnita, Pn. Linda, Cik Mirza, Pn. Siti, Dr. Fizah, Cik Ain dan mungkin ada lagi nama yang Ummi tak sebutkan di sini..selagi ada yang mahu belajar..insyaAllah kelas ini akan hidup. Di sini Ummi kongsikan gambar-gambar yang sempat Ummi snap.

My 1st Maxi

Ini my dear daughter 1st dress.  Asalnya  adalah dress bertali nipis. Ummi minta bantuan Pn. Suryani untuk hasilkan dress anak. Alhamdulillah.


Baju kurung pertama untuk anak Ummi. Beg2 tu pula tempahan daripada kawana2 adik Syafiqah.

Lagi tempahan

Monday, June 27, 2011

Setiap Kali...

Setiap kali Ummi berasa sedih dan ingin coretkan sesuatu di sini, akhirnya pasti tak jadi..
Setiap kali Ummi berasa marah dan ingin luahkan di sini, akhirnya pasti tak jadi..
Setiap kali Ummi rasa gembira dan ingin kongsikan bersama yang lain disini, akhirnya pasti tak jadi...

Kadang-kadang dah siap taip banyak2...bila baca balik..Ummi padam..kenapa ya..?

Sebab Ummi teringat pesan Rasulullah..perkara yang buruk jangan diperbesarkan..eloklah tidak menimbulkan aib sendiri..perkara yang baik, kadangkala tak perlu diperhebah..bimbang ada yang cemburu, atau kita berasa ujub. Kalau kita nak marah2 pun..nak marah kepada siapa? Di hujung nya, hakikatnya kita marah kepada Allah..tak mungkin kita nak marah Allah kan?

Ummi sentiasa berharap agar kehidupan Ummi bersama Walid, Ku `Iffah, Ku Fahmi, Ku Fateh dan seluruh keluarga, kejiranan, kenalan, guru2..semuanya dibimbing oleh Allah..sentiasa dalam suluhan Allah..cahaya di atas cahaya, yang tiada tolok bandingnya..Hidayah dan jalan Taqwa..

Suatu hari kita akan tinggalkan dunia ini..tak ada apa pun yang boleh dibawa bersama melainkan amal soleh yang entah cukup entah tidak..mengharapkan bantuan daripada 3 perkara.. iaitu sedakah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak – anak yang soleh.


Sama-sama kita muhasabah diri..

Tuesday, June 14, 2011

Menangani Anak Hiperaktif

Sumber 1: http://www.blog.rahsiaanakpintar.com/2010/06/24/anak-hiperaktif/ 

Sumber 2: http://pkbp.smkintan.edu.my/index.php?option=com_content&task=view&id=117&Itemid=61

24JUN



Memahami sifat hiperaktif anak penting bagi membantu ibu bapa mengendalikannya dengan baik. Anak hiperaktif sukar duduk diam, kurang memberi tumpuan kepada sesuatu perkara dan bertindak spontan mengikut kehendak hati serta sukar mengasingkan maklumat yang diterima.
Ibu bapa yang memiliki anak hiperaktif tidak seharusnya kecewa atau menyesali tentangnya, sebaliknya bersyukur dan menganggapnya suatu anugerah dan ujian daripada Allah s.w.t..
Anak hiperaktif sangat aktif dari segi fizikal dan mental berbanding kanak-kanak lain. Ingatan mereka kuat tetapi kelemahan mereka adalah cepat bosan dan kurang memberi fokus kepada sesuatu perkara yang mana akan menjejaskan ingatan jangka panjang mereka.
Selain mereka lebih pintar dan lebih kreatif berbanding rakan-rakan seusianya, mereka bersifat berani. Inilah yang sering menjadi kebimbangan ibu bapa kerana anak hiperaktif jarang mempertimbangkan akibat daripada tindakan yang dilakukannya samada merbahayakan dirinya atau orang lain. Oleh itu, kanak-kanak hiperaktif memerlukan pengawasan rapi serta perhatian yang lebih daripada ibu bapa.
Ibu bapa perlu meluangkan lebih banyak masa bersama mereka untuk melayani kerenah yang kadang-kadang diluar jangkaan dan memalukan. Perkataan yang diungkapkan oleh anak hiperaktif ditambah dengan sifat umum kanak-kanak yang suka berterus terang boleh memalukan rakan-rakan kita di dalam sesetengah keadaan. Walaupun jika difikirkan, memang apa yang diperkatakan mereka ada kebenarannya tetapi kebiasaannya tidak berlapik. Contohnya dengan kata-kata ‘eh.. orang tu tak tutup aurat!’ di hadapan seorang wanita muslim, telah menjadikan kita berasa segan walaupun ianya benar.
Kanak-kanak hiperaktif suka berkawan. Mereka cepat bosan sekiranya tiada kawan untuk berkomunikasi dan bermain. Ibu bapa hendaklah menyediakan dan merancang aktiviti yang pelbagai bagi mengatasi sifat cepat bosan mereka. Oleh itu ibu bapa perlu kreatif merancang pelbagai aktiviti menarik dan selamat untuk mereka.
Tips menangani anak hiperaktif:
1. Disiplinkan anak hiperaktif dari awal dan jangan terlalu mengikuti kecenderungan mereka supaya sikap hiperaktif mereka tersebut tidak terarah kepada perkara yang negatif.
2. Sentiasa berwaspada dalam mengawasi anak-anak hiperaktif kerana ada kalanya tindakan mereka boleh membahayakan. Segera menegur dan menasihati anak hiperaktif sekiranya apa yang mereka lakukan bakal mendatangkan akibat buruk.
3. Meluangkan lebih banyak masa untuk berkomunikasi dengan mereka. Jangan sekali-kali menampakkan kebencian kita terhadap mereka walaupun sikap dan tingkahlaku mereka tersebut kadang-kala memalukan serta mencetuskan perasaan marah (bengang!!)
4. Bersabar dan tidak bertindak memukul dan memalukan mereka sekiranya melakukan kesalahan atau melanggar peraturan yang kita tetapkan. Sebaliknya cuba memberi nasihat secara rasional (….kena banyak sabaaar…).
5. Tukar perkataan “jangan” kepada ayat yang lebih mendorong mereka mengikut arahan; Contohnya apabila mereka berlari-lari di dalam rumah, biasanya ibu bapa akan menjerit “Jangan lari!!!”, cuba tukarkan kepada perkataan “Farid, boleh tak berjalan, kalau lari nanti jatuh”. Dia akan ikut kejap, pastu lari lagi… tak pe, jangan jemu memberi teguran!!
6. Jangan mengungkap kata-kata negatif seperti “kenapa la kamu ni nakal sangat”, bodoh atau seumpamanya kepada anak hiperaktif kerana kata-kata ibu bapa merupakan doa kepada mereka. (cepat-cepat ambil wuduk kalau naik marah..)
7. Pelbagaikan aktiviti bagi mengelak kebosanan. Ibu bapa perlu kreatif untuk menyediakan aktiviti atau memberi tugas mudah bagi menyibukkan mereka di dalam aktiviti yang bermanfaat. Contoh pelihara ikan, tanam bunga dan seumpamanya.
8. Cari kelebihan dalam diri mereka dan garap ke arah yang betul. Contohnya jika mereka bijak menghafal dialog di dalam tv, ajak mereka menghafal ayat-ayat pendek di dalam Al-Quran. Hafal ikut gaya iklan kegemaran atau ikut rentak nasyid (untuk permulaan hafalan).
9. Usaha berterusan mendidik anak hiperaktif hendaklah dilakukan tanpa jemu walaupun ianya lebih sukar dan mencabar berbanding kanak-kanak lain. jangan ‘give up’ walaupun terpaksa bercakap perkara yang sama kepada mereka
10. Dapatkan nasihat dan rawatan pakar sekiranya tahap hiperaktif anak kita membimbangkan.
11. Salah satu hal yang paling sulit mengatasi anak hiperaktif adalah ketika sedang berada di meja makan dan kita meminta mereka memakan sendiri. Mungkin dia akan memainkan makanannya atau berlari-lari mengelilingi meja makan. Jangan marah dia! Yang harus anda lakukan adalah menyuapkan mereka dengan sabar.

12. Untuk anak-anak hiperaktif, kita sebagai penjaga perlu berhati-hati dengan program-program di kaca television yang menampilkan adegan-adengan yang ganas, tidak bermoral serta boleh memudaratkan cara berfikir mereka.


13. Anak hiperaktif memang kurang bijak untuk mengendalikan diri mereka terutamanya di kala sikap agresifnya menguasai. Sebaik-baiknya fikirkan cara agar tenaga agresifnya itu disalurkan pada aktiviti yang tepat. Misalnya dengan mengizinkan mereka mengikuti aktiviti-aktiviti luar atau membuat pekerjaan rumah atau sebaginya.

14. Selain dari itu, ibubapa yang mempunyai anak-anak hiperaktif menggunakan pendekatan berdasarkan agama seperti membaca doa. Antara doa-doa yang sesuai diamalkan oleh orang tua untuk anak-anaknya.
a) Al Bagarah : 128
Doa agar anak patuh kepada Allah 

b) Al Imran : 38
Doa agar diberi anak yang baik.

c) Furqan : 74
Doa agar diberi zuriat yang menyenangkan hati

d) Ibrahim : 40
Doa agar anak tetap mengerjakan solat

15. Untuk membantu anak mudah belajar dan menelaah pelajaran, kita boleh membaca zikir Ya-Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19, surah as-Syura bermaksud: “Allah Maha Lembut kepada hamba-Nya; Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.”Sebaiknya dibaca selepas Subuh iaitu dibaca pada pada air pada semua botol air untuk minuman dan masakan seisi keluarga. Selain dari itu, ketika menemani anak menelaah buku dan membaca al-Quran. Bacalah Surah Toha ayat 1-8, surah ar-Rahman ayat 1-4 dan surah al-Insyirah.


16. Selain membaca doa ketika mereka sedang belajar, ketika memasak juga bolehlah si ibu membaca doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’ berulang-ulang. Semua ini insya-Allah adalah doa pelembut hati.

17. Bagi ibu yang bercita-cita anak-anak yang baik. Elok amalkan ayat 38, Surah Ali-Imran iaitu doa Nabi Zakaria bermaksud: “Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhan-Nya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.” Kita juga digalakkan menyentuh dengan lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Petua membaca doa dan harapan ketika anak baru lelap digalak diamalkan apabila anak ada masalah emosi atau tingkah laku.



18. Selepas solat lima waktu juga cukup sesuai untuk kita menadahkan doa. Selalulah mengamalkan doa daripada ayat 74, Surah al-Furqan bermaksud: “Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang yang (mahu) bertakwa.” Manakala Ayat 40 pula, Surah Ibrahim bermaksud: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doaku.”

19. Selepas mengambil wuduk, ibu bapa hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.


20. Ketika anak tidur juga:

a. Pada setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun-umbun kepalanya sebanyak yang mungkin atau memadai 100 kali. 

b. Membaca surah Al Fatihah 1 kali dan Surah Alam Nasyrah 1 kali 

c. Bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya. 

d. Apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur. 


Walaupun demikian, kebiasaannya sifat hiperaktif beransur berkurangan ketika usia mereka mulai mencecah 12 tahun.



Berdoa tanpa jemu dan akhir sekali bertawakkal kepada Allah s.w.t…….wallahu a’lam..

Wednesday, June 1, 2011

Makanan untuk ibu menyusui

Info ini adalah tambahan daripada entri sebelum ini. Saja letak, sebagai peringatan untuk saya dan tatapan ibu-ibu di luar sana. Diperolehi daripada sini.

ASI menyediakan semua nutris yang dibutuhkan oleh bayi untuk kesehatan dan tumbuh-kembangnya pada awal-awal kehidupan (0-6 bulan dianjurkan ASI ekslusif). Blog ini berisi anjuran praktis mengenai makanan bagi ibu menyusui agar tidak merugikan ibu dan bayinya.


Apa yang seharusnya saya makan?
Sangat penting untuk mengkonsumsi bervariasi makanan termasuk :
  • Buah-buahan dan sayuran (dapat juga dibuat dalam bentuk jus), merupakan makanan yang kaya serat. Umumnya ibu setelah melahirkan akan mengalami konstipasi (susah BAB) yang kadang dapat sisertai nyeri. Makanan berserat dapat mengurangi keluhan ini
  • Makanan yang mengandung karbohidrat seperti nasi, roti, kentang sebagai sumber energi
  • Sumber protein seperti daging, dan ayam, telur, sebaiknya mengurangi ikan
  • Makanan tambahan seperti susu, keju, suplement calsium
Makanan apa yang seharusnya saya hindari?
Makan ikan baik untuk kesehatan dan pertumbuhan bayi, tetapi dianjurkan untuk tidak lebih dari dua porsi dalam seminggu. Ini disebabkan zat-zat polutan yang ada pada ikan dapat ikut melalui ASI dan dapat membahayakan bayi.
 
Apakah perlu menghindari kacang ?
Kacang merupakan penyebab alergi yang paling sering, mengenai sekitar 1% dari manusia, alergi kacang bisa menyebabkan reaksi yang berat. Bayi anda memiliki resiko tinggi untuk terkena alergi kacang bila anda, suami anda, anak anda yang lain memiliki riwayat alergi makanan atau alergi lain seperti rhinitis alergika, asma, ekzema.
Jika bayi anda memlikiki resiko tinggi, kacang harus dihindari dari bayi anda dengan cara anda tidak mengkonsumsi kacang selama menyusui, dan setidaknya anak tidak boleh makan kacang sampai usia 3 tahun.

Apakah saya memerlukan vitamin suplemen?
Sangat dianjurkan untuk mengkonsumsi suplement, terutama yang mengandung vit D minimal 10 mcg perhari.

Apakah saya perlu makan lebih ?
Tubuh ibu sangat efisien membentuk ASI jadi anda tidak perlu “makan untuk berdua”. Yang penting makan dengan “diet menu seimbang”.

Apakah saya perlu minum lebih ?
Kita seharusnya minum 6-8 gelas (1,2 liter) perhari. Jika anda menyusui anda membutuhkan lebih banyak minum air dari 6-8 gelas. Jika anda haus, ini berarti anda sudah dehidrasi, jika warna kencing anda pekat ini juga berarti anda kurang minum. Lebih baik jika anda minum sesaat sebelum menyusui bayi. Air putih, susu dan jus merupakan pilihan yang baik. Jangan minum alkohol dan kafein (kopi).

Apakah boleh saya menurunkan berat badan ?
Bukan gagasan yang baik untuk menurunkan berat badan selama anda menusui, Ini dikarenakkan anda membutuhkan energi dan anda dapat menghilangkan kebutuhan nutrisi yang seharusnya didapat oleh bayi anda. Berita baik akan terjadi pengurangan komposisi lemak tubuh dari ibu selama ia menyusui, jadi menyusui akan mempercepat mengembalikan berat badan anda seperti sebelum melahirkan. Jika anda menggunakan “diet menu seimbang”, mengurangi lemak dan gula, fisik yang aktif ini akan membantu anda untuk menurunkan berat badan.

Monday, May 16, 2011

How to Organize Your Home - wikiHow

How to Organize Your Home - wikiHow

Bila anak lambat bercakap

Sunday, 23 May 2010 21:51 abu_abdullah 
sumber: anakkusayang.com



“Anak saya sudah berusia 2 tahun setengah namun masih belum pandai bercakap lagi. Boleh bantu tak?”
“Anak saya masih belum pandai bercakap lagi, sedangkan semua kawan-kawan sebayanya sudah pun petah bercakap. Saya cemburu melihat mereka.”

Terima kasih kepada kumpulan perbincangan anakkusayang di dalam facebook, kami mula Nampak beberapa perkara yang menjadi concern utama para ibubapa di Malaysia. Bagi yang belum menyertai kami, jom join page portal anakkusayang di facebook dan jom berkongsi cerita di sana.
Sebenarnya, semua anak-anak belajar bahasa mengikut aturan yang sama, mereka belajar nama-nama pertama, kemudian mereka mula menggabungkan perkataan-perkataan tersebut dan akhirnya mereka pandai membuat ayat.

Namun selain dari aturan tersebut, cepat atau lambat seseorang anak itu mula bercakap adalah bergantung pada dirinya sendiri. Ada anak yang cepat, dan ada yang lambat. Tidak semestinya mereka yang cepat itu adalah lebih bijak berbanding yang lambat. Ada yang lambat mula bercakap tapi kemudiannya lebih petah dan berjaya di dalam hidup berbanding anak yang cepat bercakap.

Ada anak yang mula awal, namun susunan perkataannya berterabur. Ada pula yang lambat mula namun setelah mula, susunan perkataannya lebih tersusun dan lancer berbanding yang awal tadi. Sebab itu, melabel anak yang lambat bercakap sebagai anak yang bermasalah adalah tindakan yang tidak tepat. Sebaiknya biarkan mereka menangkap sesuatu pelajaran dalam masa mereka sendiri. Biarkan ia berlaku tanpa paksaan dan tekanan.

Anak yang perkembangan fizikalnya cepat, biasanya akan lambat sedikit mula bercakao berbanding anak yang selalu diransang dengan percakapan dan  selalu diajak berbual oleh ibubapa atau penjaga. Mereka lebih berminat terhadap aktiviti berbentuk fizikal, meneroka alam sekeliling mereka, meneroka kebolehan fizikal mereka. Wajar sahaja perkembangan bahasa mereka sedikit lambat.

Mereka ini adalah anak yang cepat boleh berjalan, berlari, memanjat, melompat, menendang bola, dan sebagainya.

Selain itu, anak yang terlalu ditekan untuk boleh bercakap juga boleh jadi akan lambat boleh bercakap. Mereka tertekan dan akhirnya takut untuk mencuba kerana harapan dan paksaan dari kedua ibubapa.
Apapun sebabnya, seorang anak yang lambat, biasanya apabila mereka mula, mereka akan cepat dapat mengejar kembali kawan-kawannya yang lain. Mereka juga akan dapat menyebut perkataan dengan lebih jelas kerana mereka sudah lebih besar pada ketika itu.

Jadi, bagaimana nak tahu yang anak anda termasuk dalam golongan yang cuma lambat mula bercakap, bukannya mempunyai masalah pendengaran atau masalah pertuturan yang kekal sehingga dewasa? Menurut pakar kanak-kanak, cuba perhatikan anak anda, berikan arahan-arahan yang mudah kepada mereka seperti “nak”, “duduk”, “bye bye”, sekiranya mereka dapat memberikan reaksi yang sepatutnya, maka anda tak perlu risau. Mereka sudah pun dapat memahami bahasa dan membina vocabulary (kamus perkataan) yang baik, cuma lambat dapat bercakap kembali. Perhatikan juga adakah mereka dapat menggunakan bahasa badan seperti bagaimana mereka ingin memberitahu kita yang dia nak menonton tv, nak minum susu, nak tukar lampin, tak dapat mencapai permainan yang dia mahukan dan sebagainya. Ia juga adalah tanda anak telah dapat membina “bahasa” dalam pemikiran mereka.

Anda hanya perlu risau dan bawa anak anda untuk berjumpa dengan pakar kanak-kanak sekiranya pada usia hampir 2 tahun, anak anda masih belum dapat memahami dan memberi arahan-arahan mudah tersebut.
Namun apapun, kita tidak juga menidakkan perasaan seorang ibu atau bapa, apabila merasakan ada sesuatu yang tidak kena terhadap anak, sebolehnya luangkan sedikit masa untuk membawa mereka melakukan pemeriksaan dengan pakar kanak-kanak di hospital. Sekiranya betul anak mempunyai masalah ber”bahasa” samada mendengar, memahami atau bertutur, maka mereka ada beberapa ujian yang dapat menentukannya.
Anak yang mempunyai masalah perlu mengikuti terapi secepat mungkin. Semakin awal mereka bermula semakin tinggi peluang mereka untuk pulih kembali.

“Anak saya hanya boleh menggunakan satu patah perkataan sahaja satu-satu ketika, dia masih belum boleh membentuk perkataan lagi sedangkan ramai kawan-kawannya yang telahpun mula bercakap dengan baik. Adakah saya perlu risau?”
Jawapannya, tidak. Tak perlu risau, apabila anak sudah boleh mula mengenal dan menyebut perkataan yang sesuai dengan satu-satu keadaan, maka tak perlu risau, dalam sedikit masa lagi dia akan mula boleh menggabungkan perkataan-perkataan tersebut.
Selagi mana anak boleh menggunakan beberapa patah perkataan, menggunakan bahasa isyarat untuk berkomunikasi, dan memahami arahan mudah, maka boleh dikatakan perkembangan bahasa mereka adalah normal.

Apa yang boleh dilakukan untuk mempercepatkan atau meransang perkembangan bahasa anak? Pertama, perbanyakkan berbual dengan mereka, membacakan cerita kepada mereka, bertanya kepada mereka, cuba minta mereka bercakap.

Kedua, sekiranya mereka sudah mula bercakap satu perkataan, ulang kembali apa yang mereka sebut dalam ayat yang sempurna. Contohnya, apabila anak menyebut “nak”, tanyakan kembali “Muhammad, nak apa? Nak susu? Nak mainan?”. Atau apabila dia sebut “bola”, ulang kembali “Muhammad nak main bola?”. Jadikan ianya kebiasaan.

Ketiga, jangan sekali kali memaksa mereka bercakap dan jangan menunjukkan kekecewaan kerana mereka masih belum mampu bercakap. Ingat, bahasa yang pertama sekali anak belajar adalah bahasa emosi dan memek muka. Mereka lebih mahir membaca perasaan berbanding perkataan.

Dan yang terakhir, jangan lupa mendoakan mereka. Kerana apapun yang kita buat akhirnya yang menentukan segala sesuatu tetap adalah Yang Maha Esa.

Thursday, May 5, 2011

Conquering "Marriage Boredom": 10 Tips to Spice Up Your Marriage

by Samana Siddiqui
http://www.soundvision.com/Info/marriage/spiceupmarriage.asp
 
Spice up your marriageYou've moved past that giddy "honeymoon phase" and settled into a comfortable lifestyle with your spouse. You revel in each other's company and companionship but....dare we say it, life is getting a little, uh, boring.
It’s a problem researchers at Stony Brook University found in a 2009 study on boredom in marriages. In fact, they concluded the ennui leads to a decline in marital satisfaction.
Many couples experience this "marriage boredom" at some point. It seems to be a natural outgrowth of a stable relationship. In particular, once children come along, routine and regularity become necessary.
So gone are the days when a couple could just head out to a spur of the moment long (or short) drive. Now, diaper bags and detailed planning are a must to pull off this feat. Or just going out for dinner at a new restaurant requires careful preparation around nap and feeding times or exams and extracurricular activities.
The key to reestablishing some kind of fun and excitement in your relationship doesn't require much money or even time, something busy couples today are often short of. But it does call for a little planning, as counter-intuitive as that sounds.

Here are a couple of ideas to get you started:

1. Imagine your spouse as a kid: a box of Nerds and Looney Tunes
Kids are often considered part of the reason for "marriage boredom", but in fact, they help spouses see each other in a new light. Parenting reveals not only more about a person’s character, but also, personal history and likes and dislikes, whether that’s a favorite childhood cartoon or toy, or even a game played with their own parents when they were young.
Use this new knowledge to your advantage. Surprise your spouse on a Friday evening once you have some alone time by making or buying their favorite childhood snack (Nerds?), watching Looney Tunes or Fat Albert, and playing a game of Pac-Man or Donkey Kong for good measure.

2. Start a new good deed together
This can range from going to Friday prayers together and teaching at a weekend Islamic school, to taking turns caring for an elderly relative. Choose your deed and watch your blessings and your bonding increase.

3. Start eating together
Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, said, "Eat together and not separately, for the blessing is associated with the company" (Tirmidhi). Studies in the United States over the last decade have also noted that when families eat together, everyone’s nutrition improves, along with communication between family members.
While this may not be possible everyday, especially between jobs, extracurricular activities and other family commitments, make it a priority at least one day on the weekend.
Also, if dinner is not possible, consider eating breakfast or lunch together if the later hours are too busy.

4. Make Umrah or Hajj together
A brother I know once remarked that making Hajj with your spouse is the ultimate bonding experience. Facing Allah together is bound to strengthen your relationship and remind you not only as individuals of the purpose of life, but how you both, as a couple, can help each other reach that goal.

5. Pray together
In situations where you cannot pray in the Masjid in a congregation, make Salah with your spouse instead of individually. There is power in the Jam'ah (group) even when it is simply the two of you.

6. Engage in some "Halal dating"
Muslims born, raised or living in Western countries have grown up watching or regularly witness couples date. Dating is a staple of teenage life, as expressed in high school hallways, on television shows, in movies, and in novels. It is part of the working world, where co-workers often date each other. In 2007, the Oregon-based Online Dating Magazine estimated that more than 20 million people visit at least one online dating service a month.
For Muslims, marriage is the ultimate dating opportunity. So go ahead, use those cheesy pickup lines you heard on your favorite sitcom; find a babysitter and go out on a date at a swanky restaurant; bat your eyelashes; flirt. Do all that stuff that was off limits before marriage but totally Halal with your spouse.

7. Write that "heartfelt letter", preferably by hand
In his book Don't Sweat the Small Stuff...and it's all small stuff, Dr. Richard Carlson encourages readers to write a heartfelt letter to those in your life who have influenced you positively. The letter is an expression of appreciation and thanks. Draft a letter (preferably by hand versus email, and no tweets or Facebook wall posts allowed) to your spouse, sharing why you're glad to have them around.

8. Imagine your last day together
The Prophet advised Muslims to pray each of the five daily prayers as if it is their last one (Ahmad). Taking this ideal into account, imagine your last day with your spouse, cut short by death. As morbid as this sounds, it will give you and your significant other a new appreciation of what you have and what will eventually come to an end.

9. Switch roles for a day
On a day when neither of you have to work outside the home, take on the tasks the other would normally do. This will not only add that much needed "spice", but possibly, a zinger and reality check as well.

10.  Travel together
Umar ibn al Khattab once said that to truly know a person, an individual must travel with them, do business with them or be their neighbor. Since you already live together and deal with money issues regularly, don't neglect the third way to better know your spouse: travel.
Even if it's just a day trip, make time to check out a new destination, be it a natural wonder, a new point of interest in your state or  a Masjid or Islamic center in a neighboring town. Seeing new sights together is an adventure that will add excitement to your relationship.

Sunday, April 24, 2011

Cerita Tentang Kalsium

Sumber: http://www.tiens-stokis47.com/html/produk%20tiens/produk%20kalsium%20tiens/kalsium.htm


Apakah Kalsium itu?
Kalsium adalah zat organik yang paling banyak terdapat dalam tubuh manusia. Pada manusia normal, kandungan kalsium adalah 1,5 sampai 2,2% dari berat tubuh, berat total sekitar 700 sampai 1400 g. 99% dari kalsium tersebut terdapat di dalam tulang dan gigi; sisanya tersebar di cairan tubuh dan di dalam jaringan lunak, dalam bentuk larutan. Kalsium tersebar di dalam dan di luar pembuluh darah, di dalam dan di luar sel di seluruh tubuh, dan ikut serta dalam berbagai aktivitas kehidupan. 
  
Apa fungsi kalsium terhadap mekanisme tubuh?
Kalsium merupakan regulator aktivitas kehidupan tubuh manusia.
Kalsium mengemban fungsi fisiologis yang penting dalam tahap pertumbuhan manusia, mulai dari anak-anak sampai dewasa bahkan hingga usia tua, kalsium merupakan unsur penting yang tak boleh kurang untuk menjamin tubuh yang sehat dan usia panjang.
Kalsium sangat penting bagi pembentukan tulang dan gigi pada anak-anak dan remaja yang sedang tumbuh, dan mempunyai fungsi penting untuk mempertahankan struktur normal sel, penyampaian pesan syaraf, fungsi penyusutan otot, dan denyut normal jantung, serta mempunyai pengaruh dalam mengendalikan pembekuan darah dan tekanan darah. Tubuh manusia setiap hari kehilangan kurang lebih 600 gram kalsium. 

Apa yang akan terjadi jika tubuh kita kekurangan kalsium?
Kekurangan kalsium dapat menyebabkan gejala-gejala sebagai berikut:
•  Masa hamil: gigi linu, sakit punggung dan pinggang ngilu, tegang, lemah, mual di pagi hari, insomnia, keram;
•  Masa menyusui: gigi sakit dan linu, sakit pinggang, keram, osteoporosis, tulang mudah patah;
•  Masa pertumbuhan: pertumbuhan terlambat, menurunnya imunitas tubuh, mudah terserang influenza, pertumbuhan tulang tak baik, kebusukan gigi, mata minus;
•  Orang dewasa: keram otot, tegang dan sulit tidur, jantung berdebar tak normal, badan sering pegal;
•  Menopose: sakit pingang, insomnia, tegang, nuansa hati tak baik;
•  Manula: insomnia, osteoporosis, tulang mudah patah, tinggi badan menyusut, sakit punggung dan pinggang ngilu, keram. 

Siapa saja yang lebih mudah mengalami kekurangan kalsium?
Terdapat tiga kelompok manusia yang mudah mengalami kerkurangan kalsium: (1) bayi, (2) ibu hamil and ibu menyusui, (3) manula. 

Pada masa bayi susu ibu adalah sumber utama kalsium; setelah bayi berhenti minum air susu ibu, pasokan kalsium yang bersumber dari tubuh ibu tiba-tiba terhenti, oleh karena itu bayi perlu mendapat suplemen kalsium. Pada anak-anak kekurangan kalsium dapat menyebabkan pertumbuhan tulang yang lemah, perkembangan terlambat, dan sebagainya; pada waktu bersamaan anak suka menangis, mempunyai tabiat yang aneh, tidur tak nyenyak, misalnya sulit tidur, malam terbangun, berkeringat banyak. Selain itu anak mengalami kebusukan gigi, mata minus, bahkan menurunnya imunitas dan daya tahan tubuh, mudah terserang flu, sakit panas, diare, dan sebagainya, ini kemungkinan berhubungan dengan kekurangan kalsium.
Para ibu hamil dan ibu menyusui juga memerlukan suplemen kalsium, ini berhubungan dengan kalsium dari tubuh ibu yang diperlukan oleh bayi dan anak-anak, jika tidak segera diberi suplemen yang memadai, maka akan dipertahankan dari kalsium yang bersumber dari tulang ibu. Setelah ibu hamil melahirkan, timbul gejala sakit pinggang, yang juga berkaitan dengan hal ini; apabila pada masa ini kalsium terlepas terlalu banyak, maka pada masa tua cenderung akan mengalami osteoporosis.
Fungsi penyerapan kalsium pada manula menurun, di mana penyerapan kalsium berkurang sedangkan sekresi bertambah. Setelah usia 40 tahun, setiap 10 tahun pelepasan kalsium dari tulang terjadi sekitar 3% - 5%, sehingga banyak manula yang mengalami osteoporosis. Penelitian beberapa tahun belakangan ini membuktikan bahwa kekurangan kalsium juga merupakan penyebab utama timbulnya hipertensi, diabetes, penyakit jantung koroner, dimnesia, dan berbagai penyakit alergi.
 
Siapa saja yang memerlukan suplemen kalsium?
• Manula;
• Ibu hamil dan ibu menyusui;
• Remaja dan anak-anak yang sedang tumbuh (terutama bagi mereka yang mempunyai kebiasaan “ memilih-milih ” makanan);
• Mereka yang mempunyai tubuh lebih lemah;
• Mereka yang menjalani diet ketat;
• Vegetarian;
• Mereka yang mempunyai gizi tak baik, dan fungsi penyerapan saluran pencernaan yang kurang baik;
• Mereka yang mengalami osteoporosis dan pertumbuhan tulang muda;
• Mereka yang dalam masa penyembuhan dari patah tulang; 

Berapa banyak kalsium yang diperlukan tubuh manusia setiap hari?
Terlepas dari etnik dan suku, orang dewasa setiap hari memerlukan kurang lebih 600-800 mg kalsium, ibu hamil dan ibu menyusui memerlukan 1500-2000 mg, bayi dan manula memerlukan 1000- 1200 mg. 

Kalsium yang dijual di pasar termasuk jenis apa?
Kalsium yang dijual di pasaran dewasa ini beragam, walaupun masing-masing merek berbeda, tetapi komposisinya dibagi menjadi dua kelompok kalsium yaitu kalsium non-organik dan organik. Misalnya kalsium fosfat, CA(HCO3)2, C3S, dan kalsium aktif yang terbuat dari sumber kulit kerang dan sejenis kerang termasuk kalsium non-organik; sedangkan kalsium organik termasuk kalsium glukosa glukonat, kalsium sitrat, SM5, kalsium threonat, AA-Ca * , dan lainnya. 

Bagaimana cara memilih kalsium? Secara konkret kalsium dibagi menjadi berapa jenis?
Berbagai kalsium yang tersebut di atas, terlepas apakah itu kalsium non-organik atau organik (selain AA-Ca) setelah diserap ke dalam saluran pencernaan, akan diurai menjadi ion kalsium, setelah itu baru diserap oleh saluran usus.
Kalsium yang diserap dengan cara ionisasi (yang hampir merupakan kalsium yang dipasok oleh pasar sekarang ini, yang juga menggunakan kalsium tradisional beberapa puluh tahun belakangan ini) mempunyai beberapa keunggulan sebagai berikut:
•  Cocok diserap dalam keadaan asam, sehingga penyerapannya lebih baik di dalam usus 12 jari dan usus besar, dan penyerapannya berkurang pada saluran usus bawah yang bersifat basa, kalsium tak dapat terurai sehingga mempersulit penyerapan;
•  Mudah terhambat oleh asam oksalat dan asam nabati yang terdapat dalam makanan, sehingga mempengaruhi penyerapan: 

Jadi, bagaimana memilih kalsium secara ilmiah?
Suatu jenis kalsium yang baik harus memenuhi standar sebagai berikut:
  1. Daya urai (penguraian oleh air) yang tinggi;
  2. Tingkat penyerapan yang tinggi oleh saluran usus;
  3. Tingkat penggunaan biologis yang baik.
  4. Kandungan logam yang rendah.
Selain itu, sewaktu memilih kalsium konsumen juga harus memperhatikan beberapa hal berikut ini:
•  Tingkat penguraian kalsium berbeda, selain mempengaruhi penyerapan kalsium, juga menimbulkan sembelit pada orang tua, dan reaksi tak baik lainnya;
•  Pada beberapa kalsium, tingkat PH penguraian oleh air sangat tinggi, dan bersifat sangat merangsang saluran pencernaan, setelah dikonsumsi lambung terasa panas, terutama akan menimbulkan luka pada saluran pencernaan anak-anak;
•  Kandungan logam pada kalsium tertentu, misalnya, zat timbel, merkuri, dan arsenik sering melebihi standar yang ditentukan



Kalsium dibutuhkan terutama pada masa pertumbuhan anak serta dapat memperkuat tulang dan giginya. Kekurangan kalsium saat masa kanak-kanak dapat menipiskan tulangnya disaat anak memanjang (bertambah tinggi). Selain itu kekurangan kalsium dapat juga menyebabkan lengan bawah rentan patah, sebab secara alami lenganlah yang berfungsi menahan tubuh apabila terjatuh.
Pada masa bayi, bayi mendapatkan kalsium yang cukup saat minum ASI (Air Susu Ibu) atau susu formula. Begitu bayi tersebut tumbuh dan mulai makan makanan yang bersifat padat, konsumsi susunya akan menjadi agak menurun. ‘Kejahatan’ terbesar anak adalah kebiasaan melewatkan sarapan plus minum minuman bersoda ketimbang susu. Bayangkan, riset membuktikkan bahwa anak sekarang minum soda sampai dua kali lipat lebih daripada minum susu. Akibat negatif lain dari kurangnya minum susu adalah anak tidak cukup mendapat vitamin D yang dibutuhkan untuk pertumbuhan tulang.
Suatu studi membuktikan bahwa anak di atas usia satu tahun butuh sekitar 500 miligram (mg) kalsium per hari, sementara yang berumur antara empat dan delapan tahun memerlukan 800 mg. Kalsium dapat ditemukan pada:

1. Secangkir susu kedelai yang difortifikasi (diperkaya zat tertentu)
2. Aneka jus yang diperkaya kalsium
3. Susu sapi yang kandungannya mencapai 300 mg kalsium.
4. Secangkir yoghurt mengandung kalsium sebanyak 350 mg.
5. Selembar keju mengandung 200 mg kalsium.

Jika kalsium dari makanan kurang mencukupi, coba bicarakan dengan dokter Anda apakah dibutuhkan untuk mengonsumsi suplemen. Akhir kata, mari kita mulai hidup sehat dengan minum susu teratur!

Tuesday, April 12, 2011

Cerita Tentang Apa Yang Ku Rasa: TOLONG jangan digoncangkan EBM itu!

Cerita Tentang Apa Yang Ku Rasa: TOLONG jangan digoncangkan EBM itu!: "Tolong ye ibu-ibu jangan goncang atau goyangkan saya cam goyangan Inul nanti bisa rusak dongg... Haa.....Hasil pengepaman aku sekarang..."

Sunday, April 10, 2011

Relaktasi

Maksud relaktasi ialah proses penyambungan semula penyusuan susu ibu selepas susu berkurangan atau kering berikutan kurangnya atau tiada langsung penyusuan langsung selama beberapa minggu atau bulan.

Relaktasi biasanya melibatkan 2 inisiatif:
1. Membawa bayi supaya mahu semula minum daripada payudara ibu.
2. Meningkatkan semula produksi susu ibu supaya ibu berupaya menyusukan anaknya secara eksklusif tanpa suplemen lain (terutamanya susu formula)
Secara keseluruhannya, artikel ini ditulis bagi menjelaskan kedua dua inisiatif di atas.

Kenapa Mahu Relaktasi

Relaktasi tidak mudah.Walaubagaimanapun hampir 75% peratus ibu yang mencuba relaktasi mendapati ianyanya adalah pengalaman yang positif (samada berjaya eksklusif ataupun tidak). Secara keseluruhannya, relaktasi lebih mudah dijayakan sekiranya fokus ibu ialah kepuasan menyusukan anak sendiri dan mengetahui yang anaknya menerima khasiat susu ibu berbanding kemahuan ibu untuk menghasilkan susu yang banyak.

Umur Bayi

Semakin muda bayi itu, semakin mudah proses relaktasi berlaku. Ini adalah kerana bayi perlu menghisap secara terus daripada payudara ibu sebagai syarat utama untuk penghasilan susu.
• Bayi di bawah 3 bulan lebih mudah untuk dipujuk untuk menyambung penyusuan
• Bayi di atas 6 bulan agak sukar untuk dipujuk
• Bayi yang pernah menyusu susu ibu sebelum ini lebih mudah dipujuk berikutan applikasi penyusuan daripada susu ibu dan botol adalah berbeza

Berapa Lama Ianya Akan Berhasil?

Sebaik baiknya luangkan masa 2 minggu bersama bayi sepanjang proses relaktasi.  Sebagai anggaran, jumlah masa yang akan diambil untuk memulakan semula penyusuan secara eksklusif ialah sama dengan masa yang telah diambil semasa penyusuan terhenti. Ramai daripada ibu yang relaktasi mengambil masa kurang daripada sebulan untuk mengembalikan bekalan susu mereka.

Dalam kes saya, saya mengambil masa 2 minggu untuk memastikan saya menyediakan susu yang cukup untuk bekal bayi selama saya bekerja(18 oz untuk 10 jam) tanpa perlu ‘backup’ dengan susu formula.

Bagaimana Harus Saya Memulakannya?

• Dapatkan panduan daripada Kaunselor Laktasi yang bertauliah untuk sebarang konsultasi samada ibu dan bayi mengalami masalah lain (seperti keliru puting) bagi membantu proses relaktasi yang lancar
• Dapatkan pam elektrik yang berstandard hospital yang membolehkan pengepaman serentak untuk ibu mengepam 8 ke 12 kali sehari. Ianya penting untuk mengelakkan kes seperti puting luka.
• Banyakkan sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi
• Tawarkan (offer) payudara dengan cara menggeselkan puting di pipi bayi selang 2 jam sekali
• Beri bayi menghisap secara terus selama 20 minit atau lebih pada satu payudara
• Tawarkan (offer)payudara sebelah lagi sekiranya bayi masih mahu menyusu
• Pam kedua dua belah payudara selama 20 minit selepas menyusukan bayi
(Nota: Prinsip penyusuan susu ibu ialah susu akan makin bertambah sekiranya payudara dikosongkan dengan berkesan)
• Ibu digalakkan mengepam 20 minit pada waktu malam (12 pagi – 6 pagi) selepas menyusukan bayi dimana produksi susu agak tinggi pada waktu itu
• Sekiranya bayi terlalu marah dengan pengeluaran susu yang lambat, berikannya 1 oz susu formula di dalam cawan kecil (untuk alas perut), dan cuba sambung dengan menawarkan payudara semula.
• Elakkan penggunaan puting palsu(pacifier) mahupun botol. Kerana payudara ibu memerlukan stimulasi yang secukupnya daripada bayi.
• Panduan : Sepanjang 2 minggu bersama bayi, susukannya secara terus di samping mengepam dimana susu yang dipam akan dibekukan sebagai stok semasa ibu memulakan bekerja nanti.
• Anggaran susu perahan yang perlu ditinggalkan : 10 jam = 12 oz – 18 oz (kuantiti mungkin berubah mengikut usia bayi dan masa meninggalkan bayi)

Pengamalan Kangaroo Care semasa proses relaktasi
• Bayi hanya dipakaikan lampin untuk memperbanyakkan sentuhan kulit ke kulit dengan ibu di mana ibu juga berkeadaan bare chest
• Ibu mendukung bayi sebanyak mungkin (semasa menonton televisyen, membaca majalah mahupun tidur)
• Bagi membantu, bayi boleh dibawa didalam sehelai kain seperti pouch atau kain batik
• Tiada had waktu maksima untuk kangaroo care
• Selain daripada kebaikan kangaroo care seperti menstabilkan pernafasan, denyutan jantung dan suhu bayi, cara ini juga dapat menserasikan bayi dengan bau ibunya.
• Kangaroo care adalah ‘easy-access’ bayi kepada susu ibu dimana secara tidak langsung akan meningkatkan produksi susu ibu.

Bagaimana Ibu Mengekalkan Produksi Susu Selepas Mula Bekerja?
• Pam 3 jam sekali (20 minit setiap sesi) semasa di ofis
• Sentiasa bertenang
• Mengamalkan cara pemakanan yang sihat
• Minum 8 gelas air sehari

Indikasi Cukupkah Susu Ibu?

Susu yang terhasil akan bergantung kepada :
• Keberkesanan penyusuan bayi tersebut seperti lekapan (latch-on) yang betul, masa yang diluangkan untuk setiap sesi, dan adakah bayi menolak mana mana sesi penyusuan
• Kekerapan stimulasi terhadap payudara ibu. Stimulasi dari pam membantu dalam peningkatan penghasilan susu walaubagaimanapun penyusuan terus daripada bayi lebih berkesan.
• Respon fizikal ibu terhadap stimulasi. Setiap ibu mempunyai kadar respon penghasilan susu yang berbeza beza walaubagaimanapun prinsip penghasilan susu tetap sama iaitu ‘supply and demand’
• Simpan rekod susu formula dan susu ibu yang diberikan sepanjang minggu dimana pemberian susu formula dikurangkan sedikit demi sedikit hari demi hari.
• Bayi yang mendapat cukup susu akan mempunyai sekurang kurangnya 6 lampin basah sehari.
• Najis bayi akan semakin cair, berwarna kuning cair dan semakin kurang berbau berkadaran dengan pertambahan jumlah susu ibu yang diminumnya.
• Berat dan panjang bayi stabil pada setiap kali lawatan klinik.

Alternatif lain?

Terdapat beberapa cara yang dipercayai boleh menambahkan produksi susu ibu. Walaubagaimanapun, suplemen suplemen ini hanya berkesan dengan penyusuan secara langsung dan pengepaman yang berkesan.
• Makanan penambah susu seperti pegaga, jantung pisang, lobak putih, oat, minuman horlicks.
• Suplemen herba seperti halba
• Perubatan moden seperti pil Domperidone dan Mortilium dibawah preskripsi doktor
• Penggunaan supplement nursing system (SNS) dimana susu formula dimasukkan dan tiub dilekatkan pada payudara ibu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...