Sunday, April 24, 2011

Cerita Tentang Kalsium

Sumber: http://www.tiens-stokis47.com/html/produk%20tiens/produk%20kalsium%20tiens/kalsium.htm


Apakah Kalsium itu?
Kalsium adalah zat organik yang paling banyak terdapat dalam tubuh manusia. Pada manusia normal, kandungan kalsium adalah 1,5 sampai 2,2% dari berat tubuh, berat total sekitar 700 sampai 1400 g. 99% dari kalsium tersebut terdapat di dalam tulang dan gigi; sisanya tersebar di cairan tubuh dan di dalam jaringan lunak, dalam bentuk larutan. Kalsium tersebar di dalam dan di luar pembuluh darah, di dalam dan di luar sel di seluruh tubuh, dan ikut serta dalam berbagai aktivitas kehidupan. 
  
Apa fungsi kalsium terhadap mekanisme tubuh?
Kalsium merupakan regulator aktivitas kehidupan tubuh manusia.
Kalsium mengemban fungsi fisiologis yang penting dalam tahap pertumbuhan manusia, mulai dari anak-anak sampai dewasa bahkan hingga usia tua, kalsium merupakan unsur penting yang tak boleh kurang untuk menjamin tubuh yang sehat dan usia panjang.
Kalsium sangat penting bagi pembentukan tulang dan gigi pada anak-anak dan remaja yang sedang tumbuh, dan mempunyai fungsi penting untuk mempertahankan struktur normal sel, penyampaian pesan syaraf, fungsi penyusutan otot, dan denyut normal jantung, serta mempunyai pengaruh dalam mengendalikan pembekuan darah dan tekanan darah. Tubuh manusia setiap hari kehilangan kurang lebih 600 gram kalsium. 

Apa yang akan terjadi jika tubuh kita kekurangan kalsium?
Kekurangan kalsium dapat menyebabkan gejala-gejala sebagai berikut:
•  Masa hamil: gigi linu, sakit punggung dan pinggang ngilu, tegang, lemah, mual di pagi hari, insomnia, keram;
•  Masa menyusui: gigi sakit dan linu, sakit pinggang, keram, osteoporosis, tulang mudah patah;
•  Masa pertumbuhan: pertumbuhan terlambat, menurunnya imunitas tubuh, mudah terserang influenza, pertumbuhan tulang tak baik, kebusukan gigi, mata minus;
•  Orang dewasa: keram otot, tegang dan sulit tidur, jantung berdebar tak normal, badan sering pegal;
•  Menopose: sakit pingang, insomnia, tegang, nuansa hati tak baik;
•  Manula: insomnia, osteoporosis, tulang mudah patah, tinggi badan menyusut, sakit punggung dan pinggang ngilu, keram. 

Siapa saja yang lebih mudah mengalami kekurangan kalsium?
Terdapat tiga kelompok manusia yang mudah mengalami kerkurangan kalsium: (1) bayi, (2) ibu hamil and ibu menyusui, (3) manula. 

Pada masa bayi susu ibu adalah sumber utama kalsium; setelah bayi berhenti minum air susu ibu, pasokan kalsium yang bersumber dari tubuh ibu tiba-tiba terhenti, oleh karena itu bayi perlu mendapat suplemen kalsium. Pada anak-anak kekurangan kalsium dapat menyebabkan pertumbuhan tulang yang lemah, perkembangan terlambat, dan sebagainya; pada waktu bersamaan anak suka menangis, mempunyai tabiat yang aneh, tidur tak nyenyak, misalnya sulit tidur, malam terbangun, berkeringat banyak. Selain itu anak mengalami kebusukan gigi, mata minus, bahkan menurunnya imunitas dan daya tahan tubuh, mudah terserang flu, sakit panas, diare, dan sebagainya, ini kemungkinan berhubungan dengan kekurangan kalsium.
Para ibu hamil dan ibu menyusui juga memerlukan suplemen kalsium, ini berhubungan dengan kalsium dari tubuh ibu yang diperlukan oleh bayi dan anak-anak, jika tidak segera diberi suplemen yang memadai, maka akan dipertahankan dari kalsium yang bersumber dari tulang ibu. Setelah ibu hamil melahirkan, timbul gejala sakit pinggang, yang juga berkaitan dengan hal ini; apabila pada masa ini kalsium terlepas terlalu banyak, maka pada masa tua cenderung akan mengalami osteoporosis.
Fungsi penyerapan kalsium pada manula menurun, di mana penyerapan kalsium berkurang sedangkan sekresi bertambah. Setelah usia 40 tahun, setiap 10 tahun pelepasan kalsium dari tulang terjadi sekitar 3% - 5%, sehingga banyak manula yang mengalami osteoporosis. Penelitian beberapa tahun belakangan ini membuktikan bahwa kekurangan kalsium juga merupakan penyebab utama timbulnya hipertensi, diabetes, penyakit jantung koroner, dimnesia, dan berbagai penyakit alergi.
 
Siapa saja yang memerlukan suplemen kalsium?
• Manula;
• Ibu hamil dan ibu menyusui;
• Remaja dan anak-anak yang sedang tumbuh (terutama bagi mereka yang mempunyai kebiasaan “ memilih-milih ” makanan);
• Mereka yang mempunyai tubuh lebih lemah;
• Mereka yang menjalani diet ketat;
• Vegetarian;
• Mereka yang mempunyai gizi tak baik, dan fungsi penyerapan saluran pencernaan yang kurang baik;
• Mereka yang mengalami osteoporosis dan pertumbuhan tulang muda;
• Mereka yang dalam masa penyembuhan dari patah tulang; 

Berapa banyak kalsium yang diperlukan tubuh manusia setiap hari?
Terlepas dari etnik dan suku, orang dewasa setiap hari memerlukan kurang lebih 600-800 mg kalsium, ibu hamil dan ibu menyusui memerlukan 1500-2000 mg, bayi dan manula memerlukan 1000- 1200 mg. 

Kalsium yang dijual di pasar termasuk jenis apa?
Kalsium yang dijual di pasaran dewasa ini beragam, walaupun masing-masing merek berbeda, tetapi komposisinya dibagi menjadi dua kelompok kalsium yaitu kalsium non-organik dan organik. Misalnya kalsium fosfat, CA(HCO3)2, C3S, dan kalsium aktif yang terbuat dari sumber kulit kerang dan sejenis kerang termasuk kalsium non-organik; sedangkan kalsium organik termasuk kalsium glukosa glukonat, kalsium sitrat, SM5, kalsium threonat, AA-Ca * , dan lainnya. 

Bagaimana cara memilih kalsium? Secara konkret kalsium dibagi menjadi berapa jenis?
Berbagai kalsium yang tersebut di atas, terlepas apakah itu kalsium non-organik atau organik (selain AA-Ca) setelah diserap ke dalam saluran pencernaan, akan diurai menjadi ion kalsium, setelah itu baru diserap oleh saluran usus.
Kalsium yang diserap dengan cara ionisasi (yang hampir merupakan kalsium yang dipasok oleh pasar sekarang ini, yang juga menggunakan kalsium tradisional beberapa puluh tahun belakangan ini) mempunyai beberapa keunggulan sebagai berikut:
•  Cocok diserap dalam keadaan asam, sehingga penyerapannya lebih baik di dalam usus 12 jari dan usus besar, dan penyerapannya berkurang pada saluran usus bawah yang bersifat basa, kalsium tak dapat terurai sehingga mempersulit penyerapan;
•  Mudah terhambat oleh asam oksalat dan asam nabati yang terdapat dalam makanan, sehingga mempengaruhi penyerapan: 

Jadi, bagaimana memilih kalsium secara ilmiah?
Suatu jenis kalsium yang baik harus memenuhi standar sebagai berikut:
  1. Daya urai (penguraian oleh air) yang tinggi;
  2. Tingkat penyerapan yang tinggi oleh saluran usus;
  3. Tingkat penggunaan biologis yang baik.
  4. Kandungan logam yang rendah.
Selain itu, sewaktu memilih kalsium konsumen juga harus memperhatikan beberapa hal berikut ini:
•  Tingkat penguraian kalsium berbeda, selain mempengaruhi penyerapan kalsium, juga menimbulkan sembelit pada orang tua, dan reaksi tak baik lainnya;
•  Pada beberapa kalsium, tingkat PH penguraian oleh air sangat tinggi, dan bersifat sangat merangsang saluran pencernaan, setelah dikonsumsi lambung terasa panas, terutama akan menimbulkan luka pada saluran pencernaan anak-anak;
•  Kandungan logam pada kalsium tertentu, misalnya, zat timbel, merkuri, dan arsenik sering melebihi standar yang ditentukan



Kalsium dibutuhkan terutama pada masa pertumbuhan anak serta dapat memperkuat tulang dan giginya. Kekurangan kalsium saat masa kanak-kanak dapat menipiskan tulangnya disaat anak memanjang (bertambah tinggi). Selain itu kekurangan kalsium dapat juga menyebabkan lengan bawah rentan patah, sebab secara alami lenganlah yang berfungsi menahan tubuh apabila terjatuh.
Pada masa bayi, bayi mendapatkan kalsium yang cukup saat minum ASI (Air Susu Ibu) atau susu formula. Begitu bayi tersebut tumbuh dan mulai makan makanan yang bersifat padat, konsumsi susunya akan menjadi agak menurun. ‘Kejahatan’ terbesar anak adalah kebiasaan melewatkan sarapan plus minum minuman bersoda ketimbang susu. Bayangkan, riset membuktikkan bahwa anak sekarang minum soda sampai dua kali lipat lebih daripada minum susu. Akibat negatif lain dari kurangnya minum susu adalah anak tidak cukup mendapat vitamin D yang dibutuhkan untuk pertumbuhan tulang.
Suatu studi membuktikan bahwa anak di atas usia satu tahun butuh sekitar 500 miligram (mg) kalsium per hari, sementara yang berumur antara empat dan delapan tahun memerlukan 800 mg. Kalsium dapat ditemukan pada:

1. Secangkir susu kedelai yang difortifikasi (diperkaya zat tertentu)
2. Aneka jus yang diperkaya kalsium
3. Susu sapi yang kandungannya mencapai 300 mg kalsium.
4. Secangkir yoghurt mengandung kalsium sebanyak 350 mg.
5. Selembar keju mengandung 200 mg kalsium.

Jika kalsium dari makanan kurang mencukupi, coba bicarakan dengan dokter Anda apakah dibutuhkan untuk mengonsumsi suplemen. Akhir kata, mari kita mulai hidup sehat dengan minum susu teratur!

Tuesday, April 12, 2011

Cerita Tentang Apa Yang Ku Rasa: TOLONG jangan digoncangkan EBM itu!

Cerita Tentang Apa Yang Ku Rasa: TOLONG jangan digoncangkan EBM itu!: "Tolong ye ibu-ibu jangan goncang atau goyangkan saya cam goyangan Inul nanti bisa rusak dongg... Haa.....Hasil pengepaman aku sekarang..."

Sunday, April 10, 2011

Relaktasi

Maksud relaktasi ialah proses penyambungan semula penyusuan susu ibu selepas susu berkurangan atau kering berikutan kurangnya atau tiada langsung penyusuan langsung selama beberapa minggu atau bulan.

Relaktasi biasanya melibatkan 2 inisiatif:
1. Membawa bayi supaya mahu semula minum daripada payudara ibu.
2. Meningkatkan semula produksi susu ibu supaya ibu berupaya menyusukan anaknya secara eksklusif tanpa suplemen lain (terutamanya susu formula)
Secara keseluruhannya, artikel ini ditulis bagi menjelaskan kedua dua inisiatif di atas.

Kenapa Mahu Relaktasi

Relaktasi tidak mudah.Walaubagaimanapun hampir 75% peratus ibu yang mencuba relaktasi mendapati ianyanya adalah pengalaman yang positif (samada berjaya eksklusif ataupun tidak). Secara keseluruhannya, relaktasi lebih mudah dijayakan sekiranya fokus ibu ialah kepuasan menyusukan anak sendiri dan mengetahui yang anaknya menerima khasiat susu ibu berbanding kemahuan ibu untuk menghasilkan susu yang banyak.

Umur Bayi

Semakin muda bayi itu, semakin mudah proses relaktasi berlaku. Ini adalah kerana bayi perlu menghisap secara terus daripada payudara ibu sebagai syarat utama untuk penghasilan susu.
• Bayi di bawah 3 bulan lebih mudah untuk dipujuk untuk menyambung penyusuan
• Bayi di atas 6 bulan agak sukar untuk dipujuk
• Bayi yang pernah menyusu susu ibu sebelum ini lebih mudah dipujuk berikutan applikasi penyusuan daripada susu ibu dan botol adalah berbeza

Berapa Lama Ianya Akan Berhasil?

Sebaik baiknya luangkan masa 2 minggu bersama bayi sepanjang proses relaktasi.  Sebagai anggaran, jumlah masa yang akan diambil untuk memulakan semula penyusuan secara eksklusif ialah sama dengan masa yang telah diambil semasa penyusuan terhenti. Ramai daripada ibu yang relaktasi mengambil masa kurang daripada sebulan untuk mengembalikan bekalan susu mereka.

Dalam kes saya, saya mengambil masa 2 minggu untuk memastikan saya menyediakan susu yang cukup untuk bekal bayi selama saya bekerja(18 oz untuk 10 jam) tanpa perlu ‘backup’ dengan susu formula.

Bagaimana Harus Saya Memulakannya?

• Dapatkan panduan daripada Kaunselor Laktasi yang bertauliah untuk sebarang konsultasi samada ibu dan bayi mengalami masalah lain (seperti keliru puting) bagi membantu proses relaktasi yang lancar
• Dapatkan pam elektrik yang berstandard hospital yang membolehkan pengepaman serentak untuk ibu mengepam 8 ke 12 kali sehari. Ianya penting untuk mengelakkan kes seperti puting luka.
• Banyakkan sentuhan kulit ke kulit antara ibu dan bayi
• Tawarkan (offer) payudara dengan cara menggeselkan puting di pipi bayi selang 2 jam sekali
• Beri bayi menghisap secara terus selama 20 minit atau lebih pada satu payudara
• Tawarkan (offer)payudara sebelah lagi sekiranya bayi masih mahu menyusu
• Pam kedua dua belah payudara selama 20 minit selepas menyusukan bayi
(Nota: Prinsip penyusuan susu ibu ialah susu akan makin bertambah sekiranya payudara dikosongkan dengan berkesan)
• Ibu digalakkan mengepam 20 minit pada waktu malam (12 pagi – 6 pagi) selepas menyusukan bayi dimana produksi susu agak tinggi pada waktu itu
• Sekiranya bayi terlalu marah dengan pengeluaran susu yang lambat, berikannya 1 oz susu formula di dalam cawan kecil (untuk alas perut), dan cuba sambung dengan menawarkan payudara semula.
• Elakkan penggunaan puting palsu(pacifier) mahupun botol. Kerana payudara ibu memerlukan stimulasi yang secukupnya daripada bayi.
• Panduan : Sepanjang 2 minggu bersama bayi, susukannya secara terus di samping mengepam dimana susu yang dipam akan dibekukan sebagai stok semasa ibu memulakan bekerja nanti.
• Anggaran susu perahan yang perlu ditinggalkan : 10 jam = 12 oz – 18 oz (kuantiti mungkin berubah mengikut usia bayi dan masa meninggalkan bayi)

Pengamalan Kangaroo Care semasa proses relaktasi
• Bayi hanya dipakaikan lampin untuk memperbanyakkan sentuhan kulit ke kulit dengan ibu di mana ibu juga berkeadaan bare chest
• Ibu mendukung bayi sebanyak mungkin (semasa menonton televisyen, membaca majalah mahupun tidur)
• Bagi membantu, bayi boleh dibawa didalam sehelai kain seperti pouch atau kain batik
• Tiada had waktu maksima untuk kangaroo care
• Selain daripada kebaikan kangaroo care seperti menstabilkan pernafasan, denyutan jantung dan suhu bayi, cara ini juga dapat menserasikan bayi dengan bau ibunya.
• Kangaroo care adalah ‘easy-access’ bayi kepada susu ibu dimana secara tidak langsung akan meningkatkan produksi susu ibu.

Bagaimana Ibu Mengekalkan Produksi Susu Selepas Mula Bekerja?
• Pam 3 jam sekali (20 minit setiap sesi) semasa di ofis
• Sentiasa bertenang
• Mengamalkan cara pemakanan yang sihat
• Minum 8 gelas air sehari

Indikasi Cukupkah Susu Ibu?

Susu yang terhasil akan bergantung kepada :
• Keberkesanan penyusuan bayi tersebut seperti lekapan (latch-on) yang betul, masa yang diluangkan untuk setiap sesi, dan adakah bayi menolak mana mana sesi penyusuan
• Kekerapan stimulasi terhadap payudara ibu. Stimulasi dari pam membantu dalam peningkatan penghasilan susu walaubagaimanapun penyusuan terus daripada bayi lebih berkesan.
• Respon fizikal ibu terhadap stimulasi. Setiap ibu mempunyai kadar respon penghasilan susu yang berbeza beza walaubagaimanapun prinsip penghasilan susu tetap sama iaitu ‘supply and demand’
• Simpan rekod susu formula dan susu ibu yang diberikan sepanjang minggu dimana pemberian susu formula dikurangkan sedikit demi sedikit hari demi hari.
• Bayi yang mendapat cukup susu akan mempunyai sekurang kurangnya 6 lampin basah sehari.
• Najis bayi akan semakin cair, berwarna kuning cair dan semakin kurang berbau berkadaran dengan pertambahan jumlah susu ibu yang diminumnya.
• Berat dan panjang bayi stabil pada setiap kali lawatan klinik.

Alternatif lain?

Terdapat beberapa cara yang dipercayai boleh menambahkan produksi susu ibu. Walaubagaimanapun, suplemen suplemen ini hanya berkesan dengan penyusuan secara langsung dan pengepaman yang berkesan.
• Makanan penambah susu seperti pegaga, jantung pisang, lobak putih, oat, minuman horlicks.
• Suplemen herba seperti halba
• Perubatan moden seperti pil Domperidone dan Mortilium dibawah preskripsi doktor
• Penggunaan supplement nursing system (SNS) dimana susu formula dimasukkan dan tiub dilekatkan pada payudara ibu.

Friday, April 8, 2011

Weekend activity + Iman

Salam semua..Jumaat datang lagi, penghulu segala hari..

Maka insyaAllah esok adalah sabtu dan seterusnya ahad..apa aktiviti ummi dan keluarga nanti ye..Walid dah 

cakap nak rehat kat rumah je. Penat kerja dan almost every week kami tak duduk rumah. 




Ummi bercita-cita nak mengemas rumah, teratak merangkap syurga cinta kami. Hm..mcm mana nak jadikan 

ia mcm syurga ya..bukan bergantung kepada kekemasan semata-mata, bukan dekorasi, bukan 

kepada tayangan video kartun atau hiburan santai ..bukan hidangan sedap hasil masakan ummi 

..bukan permainan hebat buat anak-anak ...Ummi percaya ianya berpunca dari akar  iman yang 


dipupuk oleh Ummi dan Walid kepada anak-anak sekaligus mewujudkan Biah Soleh di  rumah. 

Hmm..bukan mudah sebenarnya. Cabaran yang sentiasa menggugat IMAN sentiasa datang dan datang...jika 

tak kuat akarnya, maka mudahlah pokok itu jatuh atau mati kekeringan siraman air dan baja rohani. 

Anak-anak ummi..bukan mudah untuk hidup atas dunia ni..Ummi dapat rasakan Yaumul Akhir tu semakin 

hampir..bila dengar bermacam berita tetang becana alam, masalah politik, sosial..mengucap panjang 

Ummi..ya Allah, mampukah kami, mampukah anak-anak kami hadapi cabaran yg amat dasyat kini dan akan 

datang?



Benar iman itu tak dapat diwarisi..namun selagi amanah sebagai ibu itu di bahu Ummi, Ummi mohon Allah 

beri kekuatan untuk lakukan yang terbaik buat anak-anak ummi dan keluarga ..


Ya Allah permudahkan lah segala urusan hamba-Mu yang lemah ini..tunjukilah kami jalan yang Engkau redhai...amin...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...