Tuesday, July 17, 2012

KISAH MENJAHIT UMMI

hik..hik..terharunye komen kawan-kawan Ummi mengenai blog ni..cuma ummi kurang kesempatan nak update blog.dlm kepala tu mcm2 kalu blh nak letak.tp harapkan di rumah tak menjadi jugak. so, curi2 masa di opis jugak nak update.


Ummi seronok ada orang sanggup meluangkan masa belajar menjahit ni. macam Ummi, sejak kecik selalu kacau mesin jahit maktok. sampai patah2 jarum dibuatnya. pernah beberapa kali nak buat anak patung sendiri, jahit tangan, tapi siap kepala je..hihi kenangan masa kecik.

Masa di sek menengah sangat suka kelas kemahiran hidup terutama menjahit. pernah sekali jahit apron Ummi siap tambah gambar carrot dan cili dengan benang tebal kait dan diajhit tangan. yang jadi mangsa masa tu buluh bulat maktok yang digunakan untuk jahit sulaman.

Masuk universiti Ummi ambil kokurikulum asas menjahit. masa tu dpt siapkan sepasang blouse perempuan. punyalah kampung masa tu, butang Ummi  tak cukup lagi satu,dan Ummi tak pegi beli.maklumlah takde kenderaan.kedai jauh.nak sewa teksi semata-mata nak beli butang membazir je kan. so tak lengkap la butang pada baju tu.cikgu bagi markah A-, dia kata kalu tak blh dpt A tapi butang tak cukup.huhu..owh lagi satu sbb Ummi jahit lubang butang terbalik.patutnya menegak tapi Ummi jahit melintang.cikgu cakap kedudukan lubang butang melintang sesuai untuk orang berbadan gempal.

Begitulah sedikit sebanyak kisah Ummi. Masa cuti semester suatu ketika dulu, Ummi sempat belajar menjahit baju kurung dengan Mak Cik Kiah, jiran Maktok. Itulah kali pertama Ummi belajar jahit baju kurung. Dia cakap laju,Ummi pun angguk-angguk geleng-geleng je, haha..pastu bersemangat jahit bajunye. last2 kain terbengkalai..bagi semula kepada Mak Cik Kiah jahitkan kain..kelakar tak?

Kali kedua belajar dengan Auntie Ani, mak sedara Walid. ha..yang ni best. sebab balik je dari Kuala Kangsar , Ummi amek masa dua hari je untuk siapkan sepasang baju kurung baru. Baju sehari, kain sehari. Alhamdulillah..kawan2 pun puji sbb kali pertama Ummi jahit baju dan baju itu ikut ukuran badan Ummi. hahaha..sebabnya sebelum ni Ummi suka pakai kurung yang lebih besar dari ukuran badan Ummi..

Kemudian belajar pula dengan Puan Suryani. Ni pun best juga, konon-konon nak jaihtkan baju Mak Ngah. Sudahnya Nek Cik yang dapat sebab Ummi tersalah potong kain. terkecik, huhu..

So setelah beberapa kali mencuba, alhamdulillah Ummi adalah kemahiran sikit, cuma tang leher je belum cekap lagi.

Ummi harap `Iffah yang dah ada ciri-ciri minat menjahit akan berjaya menjahit jua suatu hari kelak..Ummi bukan taknak bagi `Iffah pakai mesin Ummi, tapi belum masanya lagi...sabar ye sayang.

Oklah, Ummi nak pi bengkel. Wasalam...

2 comments:

  1. Hermm mmg best time mula2 belajar menjahit.. i dahdahtuhh beljar menjahit baju kurung.. Fira ambil masa sebulan nak siapkan sepasang baju kurung hahah.. sekarang sahari je dah bleh siapkan 2 pasang heheh...

    ReplyDelete
  2. wah...cekapnya Fira..saya kagum..Fira memang amek tempahan ye?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...