Thursday, November 28, 2013

Selipar

Satu pagi nan indah...

Dalam kereta, Ku 'Iffah membetulkan tudungnya, kami dalam perjalanan ke Masjid Al-Hasanah, Seksyen 9 Bandar Baru Bangi untuk program Daurah Remaja 2013, sempena cuti sekolah tahun ini.

Tiba-tiba anak Ummi bersuara, "Ummi,`Iffah malu la nak pakai selipar ni...". Ummi tanya, "Kenapa?". "Kawan `Iffah ketawa, diorang kata macam selipar lelaki". Dalam hati Ummi kata kesiannya anak ku, dah la belikan selipar murah, memang selipar lelaki pun. Tapi sebab tebal dan dirasakan boleh pakai lama, itu je yang Ummi sempat beli tempoh hari di Islamic Relief Charity Shoppe.

Dan tiba-tiba Ummi tak sangka anak Ummi boleh berkata begini: "Tapi, selipar ni tahan kan Ummi, selipar yang cantik-cantik tu cepat je rosak, putus lah. Sebab tu `Iffah pakai..."

Hm...rasa nak menangis terharu, tak sangka anak Ummi semakin matang fikirannya. Dalam kebudak-budakan perangainya, masih ada ruang untuk dia berfikir secara rasional.

Alhamdulillah...tiada apa yang mampu Ummi ucapkan..

Teringat kisah kasut daripada sebuah filem Iran yang mendapat liputan luas kerana mesej nya yang amat bermakna. Kami pernah tonton sama-sama di rumah. Mudah-mudahan anak-anak Ummi faham kenapa Ummi kongsikan ceita tu di rumah.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...