Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, October 10, 2013

Tahun Indah 1434H@2013M

Assalamu`alakum semua..

Berlalu sudah Syawal kini muncul bulan terakhir sebelum Tahun 1434H melabuhkan tirainya.
Alhamdulillah.sejak kali terakhir Ummi mencoret di sini selepas pulang dari Melbourne, pelbagai pengalaman indah yang berlaku dalam hidup Ummi..Ummi kini bakal menanti kelahiran anak ke-4 pada bulan Disember ini. Mohon doa daripada semua ya.

Di sini Ummi nak memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah swt kerana telah banyak memberi nikmat kesihatan, rezeki yang mencukupi buat kami semua. Tahun ini juga adik Ummi Norhaslina telah selamat menamatkan zaman bujangnya bersama pasangannya Hamizan pada Syawal lalu. Tahniah adikku..semoga berbahagia melayari bahtera rumahtangga hingga ke syurga. :)


Anak sulung Ummi pun sudah berada dalam tahun dua di Sekolah Rendah Intergrasi Tahfiz Ilmuan (SRITI). Syukur Ummi kerana semakin bertambah surah yang dihafal olehnya. Moga anak dara Ummi ni sentiasa dilapangkan dada untuk menimba sebanyak mana ilmu dan mendalami Al-Quran sebagai panduan hidup kita ke jalan yang lurus. Ummi juga doakan agar 'Iffah sentiasa istiqomah dalam mendirikan solat 5 waktu. Selagi Ummi masih ada, Ummi cuba sentiasa mengingatkan anak2 Ummi untuk solat. Solat tiang agama, rapuh solat maka runtuh la agama. Moga 'Iffah dapat menjadi contoh terbaik kepada adik2 ya?! Kesian kakak..teringin nak adik perempuan, tp mungkin kali ni rezeki adik lelaki lagi... :p xpe..rezeki Allah bagi..janji sihat kan?


Anak bujang Ummi, Fahmi kini semakin banyak cakapnya..alhamdulillah sgt2, syukur kepada Allah..Ummi sampai tak ingat yang anak Ummi ni speech delay dan mild Autism. Cuma bila dtg tantrum atau Fahmi bertegas nak sesuatu juga tp tak dpt explain baru Ummi sedar balik. Takpe..Ummi tahu anak Ummi ni sangat istimewa Allah berikan dalam keluarga kita. Satu hari nanti, Ummi percaya Fahmi akan menjadi seorang hamba Allah yang berjaya kan? Cikgu sekolah tadika sentiasa memuji kebolehan Fahmi dan menulis. Sangat kemas kerja-kerja yang dibuat. Fahmi ni suka melukis dan kalau dapat buku latihan matematik, tak kira siapa punya, dia akan sambung buat. Terutamanya Paksu punya, hahaha. Harapan Ummi agar Fahmi dapat bersekolah seperti pelajar lain yang sebaya, dan menjadi penghafaz Quran seperti Idola Walid dan Ummi, Abdullah Fahmi yang menjadi juara Akademi Quran tahun yang sama Fahmi lahir, seperti namamu..


Adik Fahmi pula, Fateh juga banyak cakapnya..sangat aktif dan ramah. Maklumlah duduk dengan pangasuh yang peramah dan rajin melayan anak-anak jagaanya bercakap. Kini Fateh dan Fahmi dapat berkomunikasi bersama, bermain, bergaduh. Nak tido pun bergaduh dulu, dah kena marah dengan Walid baru masing-masing diam dan tido kat tempat masing-masing. Semakin hampir tarikh bersalin, semakin macam-macam perangai yang Fateh tunjuk. Manja nya...mengada-ngada nya..buat2 mcm baby pun ada. Cuma yang seronoknya dia dah tahu dalam perut Ummi yang memboyot ni ada baby. Dia suka cium perut Ummi dan cakap sayang baby. :) Seronok kan?! Tapi karaktor sebagai abang tu dah ada pada Fateh. Pengasuhnya kata dia pandai layan anak-anak jagaan lain yang lebih muda di rumahnnya. Kalau pergi mana-mana dan terjumpa baby, Fateh mesti nak usik, last2 mereka akan ketawa gembira atau main bersama.


Ok, itulah sedikit sebanyak perkembangan kami..gambar2 anak2 Ummi diambil oleh Walid masa kami bercuti di Colmar, Bukit Tinggi. Duduk satu malam je. Tapi anak2 la paling gembira. Cuaca tak sejuk pun..tapi dapat la rasa mcm luar negara sikit, sampai 'Iffah sangkakan memang bukan berada di Malaysia. Tq Walid sebab bawak kami jalan2. Ada rezeki kita ke tempat lain pula ye?

Wassalam...




3 comments:

  1. Salam puan..mcmane puan dpt tau yg ank puan mild autism ye?n dpt detect umur berape?
    ank sy skrg dh setahun 7 bulan tp boleh ckp sket2 jer..sy ade cite ttg die dlm blog sy..

    ReplyDelete
  2. Maaf baru perasan ada comment. Anak saya speech delay, masa 2 tahun lebih belum bercakap, kalau nak apa2 dia tarik tangan dan tunjuk je. Tantrum kuat, suka baling2 barang. So kami rujuk Dr. Bila buat hearing test semua ok, jadi Dr. saran jumpa psychiatrist, lepas diagnose ada la ciri2 mild autism.

    ReplyDelete